Hukuk
Kosesi |
|
Konuk
Yazarlar |
|
|
|
|
Dede
Şinasi Koç
ORUÇ
DOKSAN BİN KELAM
Hz. Muhammed mirac'da doksan bin kelam setirdi. Otuz bini
şeriatta, otuz bini tarikatta, otuz bini marifette ve
otuz bini hakikatta. Hakikatin kelamları sırdır. Şeriat
kanun nizamdır. Suçluya tatbik edilir. Tarikat nefsini
İslah etmektir. Marifet Allahın nuri, cemali müşahede
etmektir. Ve kendi Özünü bilmektir. Zira hizmet ederken
cemalini temaşa edip hizmet mukabelesinde durup dergahı
muallaya baş koyup secde ettiğidir. Her kişi kendi mertebesini
bilip haline göre sohbet ede. Aslını bilmedik adamla hakikat
halinde bahs edip sır vermeyeler. Na ehle sır vermek ve
lokma yedirmek hatadır. Tuzağa düşersiniz. Birde iptidai
münteha gediğinde gostermiş.
O R U Ç
Hz. Muhammed şöyle buyurmuştur: «Oruç yiyip içmekten kesilmek
değil kelamın fuhuşundan, nefsi ammarenin kabayıh ve rezaletinden
munkatı (kesilmek) olmaktır. Birisi sana taarruzda bulunursa,
sen kendi kendine ben oruçluyum de» buyurmuştur. Yani
fuhuşdan, kibirden, kinden, gaybedden, haramdan ,küfürden,
zinadan, alay etmeden, aleyhde çekiştirmeden ve bütün
fena fiillerden kendini korumak oruç sayılır. Oruçdan
maksat nefsi İslah etmektir.
NAMAZ
Namaz sözcüğü dört büyük kitapda yoktur. Selavat kelimesi
vardır selatin manası duadır. Sözlüklere bakınız. Aslında
bu namaz sözü bir nevi beden eğitimi ve spordur. Sağlığa
yararlıdır. İnançla İlgisi yoktur.
HALKA NAMAZI
Halka, Alevi toplantılarında ve cem ayinlerinde, cemaatin
halka şeklinde, yüz yü ze (cemal cemale) oturma biçimidir.
Bu halkanın ortasındaki meydanda kılınan namaza ise "halka
namazı" veya "tarikat namazı' denir, Bu namazda,
cemal cemale dönerek, Tanrının dldarını (yüzünü) İnsanda
görme esastır ve Tanrıya teslimiyet böyle yapılır. Çünkü
Adem'e secde, Tanrının emrine uymadır. Tanrı, Adem'i yarattığında,
tüm meleklere ona secde (niyaz) etmelerini emretti, Tüm
me. lekler bu emre uydular ve secde ettiler, Şeytan İse
ateşten yaratılmış bir melek olduğunu İleri sürerek topraktan
yaratılan Adem'e secde etmeyi benliğine yedlre-medi ve
Allah'ın emrine uymayı reddetti. Benlik getirdi ve Tanrıya
asi oldu, Tanrı insanı yaratırken ona kendi nurundan kattı.
Dolayısıyla insan, Tanrının bîr tecellisidir. İnsan kıbledir,
İnsana niyaz Tanrıya niyaz demektir. Tanrıya yakarma ve
duadır. Niyaz (secde) toprağa değil, Adem'e (insana) yapılır.
Hac 32. ayet gereğince niyaz, Allah'ın kutsadığı nişanelerine
hürmet, kalplerindeki Allah sevgisi ve İmamların takvasındandır.
Alper ÇAĞLAYAN. Cem Dergisi. Savı 116'
HAC
Hac'dan maksat insanlar birbirini ziyaret etmektir. Birbirinin
gönüllerini hoş kılmaktır.
ZEKÂT
Zekât (vergi) malının yüzde ikisini Hak yoluna vermektir. |
|
|
|
|
|
|